Att stifta bekantskap med ”Ottar”

oktober 3, 2007

För er lantisar som inte visste om det: Ottar är RFSU:s tidskrift om sexualitet och samhälle. Om jag visste vad Ottar var innan jag började på rikskansliet? Inte precis. 

Men idag blev det ändring på det.Ottars tema denna gång är ”Skål: Alkohol, droger och sex”. Bland annat så skriver 21-åriga Mina om hur underbart det var att med drogernas hjälp förvandla en parmiddag till en foursome: ”Men han log och sa: Som det kan gå. Vilka galna saker man gör när man är hög”.  Efter Minas detaljerade läsarbrev så läser jag vidare, och kommer till en krönika av författaren Hillevi Wahl. I När fyllan värmer bäst slår hon ett slag för alkohol i förening med sex, eftersom sprit på en charterresa till Spanien hjälpte henne att bli av med oskulden vid femton års ålder. Hon radar upp ett gäng nackdelar med kombinationen sex och alkohol, men konstaterar ändå att detta kan vara ”alldeles, alldeles underbart”. För någon moraltant tänker Hillevi minsann inte bli, för vem är hon att döma?

Det som slår mig när jag läser Ottar är vilka motstridiga signaler som sänds ut från det så kallade ”etablissemanget”. Å ena sidan så pågår just nu en debatt om attityderna till sex kring Stureplan, med bakgrund av den uppmärksammade rättegången mot Stureplansprofilerna. Bland annat diskuteras begreppet ”hjälplöst tillstånd”, och vi blir alla påminda om att detta inte är något enkelt ämne att hantera. I korthet handlar det om hur unga människor (företrädelsevis tjejer) ska kunna skyddas från sexuella övergrepp när de blivit för fulla för att ta hand om sig själva.


Å andra sidan är det min känsla, efter att ha läst Ottar, att det där med alkohol, droger och sex nog är en ganska oproblematisk kombination i åtminstone RFSU:s värld. Nog skulle debatten vinna på att fler röster vågade problematisera kring detta ämne.

Kommentera

