Nej tack till varannan herrarnas

november 20, 2007

Kristdemokratiska Kvinnoförbundets ordförande Desirée Pethrus Engström intervjuas i dagens nummer av Svenskan, ”Fler kvinnor ska stå på första plats”. Där föreslor hon bland annat ”varannan herrarnas”:

Inför valet 2010 förespråkar kvinnoförbundet en helt ny ordning: en kvinna bör placeras i topp på valsedlarna till såväl riksdag som landsting och kommunfullmäktige.

– I stället för varannan damernas, så ska vi ha varannan herrarnas. Vi behöver alla kvinnliga förebilder vi kan få, och om det ska bli en verklig förändring så måste fler kvinnor stå på första plats.

Helt fel väg att gå, tycker jag.

I pappersversionen så finns min kommentar till förslaget med, men jag har inte hittat det på nätet. Men detta sade jag i alla fall:

Jag är mot det, för jag tycker rent principiellt att diskriminering inte ska bekämpas med diskriminering. Såväl könsbalans som åldersbalans och etnisk bakgrund kan absolut förbättras, men att kvotera är inte en försvarbar lösning.

Kommentera

