”All makt utgår ifrån staten”

januari 16, 2008

När de konkreta besluten läggs över på individer, om hur vi ska fördela arbetet i hemmet och så viadre, då blir det konflikter och det blir väldigt besvärligt.

Josefin Brink (v) visar prov på den omvända subsidiaritetsprincipen i en debatt om jämställdhet i Kvällsöppet med Ekdal och Hakelius.  I vänsterpartiets Sverige så måste den lägre instansen bevisa att den kan utföra en uppgift minst lika bra eller bättre än den högre instansen. Om så inte sker, så får den lägre instansen inte överta beslutsmakten.

Tänkte posta inlägget men kan bara inte släppa det… Att ”lägga över” ett beslut på individerna!? Ska jag vara tacksam för att staten har ”lagt över” beslutet att få välja färg på min jacka till mig!? Ska jag bocka och buga varje gång jag får chansen att utans statens inblandning komma fram till om jag ska stryka eller diska?

Josefin Brink har levererat den största idiotförklaringen av vanliga människor som jag hört på väldigt, väldigt länge.

3 svar to “”All makt utgår ifrån staten””

  1. Erika Says:

    Hennes uttalande är lika avslöjande som urbota dumt!


  2. […] utgångspunkterna i denna diskussion ställs i blixtbelysning i Charie Weimers korta men snärtiga blogginlägg om det vänsterpartistiskta stjärnskottet Josefin Brinks syn på stat och […]


  3. […] går inte att lägga över detta på individer”. Tack, då vet vi vad vi har att vänta 2010. Charlie Weimers kallar detta för en”omvänd subsidiaritetsprincip” och det är en ganska bra […]


Kommentera

