Valberedningens förslag till ny förbundsstyrelse

mars 17, 2008

Ett KDU med fokus på människovärde, frihet och gemenskap

Jag har idag av en enig valberedning nominerats till förbundsordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet. Jag känner såklart en stor en glädje och stolthet över att ha fått frågan om att leda Sveriges viktigaste ungdomsförbund, men också en stor ödmjukhet och en känsla av allvar.

Jag har under mina fem år i förbundsstyrelsen varit med om hur KDU verkligen kunnat visa hur starka vi är när vi knyter nävarna och tar strid för de kristdemokratiska värderingarna, på gator och torg såväl som på skolorna. Vi hade alla en väldigt klar målsättning i valrörelsen 2006, och det var att Pensionera Persson. Min ambition, om jag skulle få riksmötets förtroende, är att arbeta för en konstruktiv och kompromissvillig anda i förbundet, där stämningen präglas av gemenskap trots att vi ibland har skilda uppfattningar i olika frågor. Jag är övertygad om att just detta är nyckeln till en framgångsrik valrörelse 2010.

KDU ska vara ett spännande ungdomsförbund. Vi ska våga komma med idéer som inspirerar moderpartiet till nytänkande och tydlighet. Detta gäller bland annat familjepolitiken, där jag som t.f. förbundsordförande har betonat behovet av förnyelse genom förslaget om ett överförbart skatteavdrag om 50 000 kronor per barn – ett barnavdrag. Jag är övertygad om att kristdemokratin har allt att vinna på att få till stånd en debatt om hur vi kan stärka familjebildning och familjesammanhållning, inte minst när de andra partierna i alliansen helt verkar ha glömt bort familjens viktiga roll och istället presentar olika former av pekpinnepolitik.

Satsa på dig själv. Men satsa också på andra. Det är det vår senaste kampanj Ovärderligt handlar om. När jag i förbundsstyrelsens arbetsutskott först lanserade idén om en kampanj med familjetema så ville jag lyfta KDU:s unika kombination av frihet och gemenskap, marknadsekonomi och immateriella värden. Som förbundsordförande skulle jag fortsätta med denna linje, eftersom jag är övertygad om att detta är en säljande skillnad gentemot de andra ungdomsförbunden. Jag vill också att vi ska profilera oss som ett tydligt alternativ till socialdemokratin. Det var detta som gjorde att jag som förbundsstyrelseledamot föreslog att vår valkampanj 2006 skulle bli Pensionera Persson. Vi ska också reagera snabbt på viktiga aktuella frågor, vilket blixtkampanjen Stoppa Ungdomsvåldet var ett exempel på.

Det finns många skäl att gå med i KDU, det har man inte minst när man frågar nya medlemmar om varför det blev just KDU. Min slutsats av detta är att vi måste kombinera spetsigheten med en bredd i de frågor vi för ut. KDU ska ha svar på frågor som handlar om ungas rätt till en trygg och säker vardag, såväl som i miljödebatten och i skolfrågorna.

Frihet, gemenskap och människovärde. Jag tycker dessa tre begrepp på ett bra sätt sammanfattar vad som förenar oss inom KDU. Kristdemokratins signum är kampen för människovärdet, oavsett om det handlar om det ofödda barnets rätt eller våra förtryckta systrar och bröder i Kuba eller Vitryssland. Ett av mina starkaste minnen som KDU:are är just från ett besök i Vitryssland, där jag talade om hur man bygger upp en demokratisk organisation, bakom fördragna persienner och med beskedet att det sannolikt var en KGB-infiltratör närvarande. De ungdomar som vågade trotsa diktaturens hot om avstängning från skolan och andra trakasserier för att lyssna på mig och andra KDU:are har gjort ett oförglömligt intryck på mig. De förtjänar vårt och den svenska regeringens stöd!

De som vill se en annan ordförande än mig har spridit budskapet att KDU skulle gå åt höger med mig som ordförande. Det är djupt felaktigt. Så blir det inte. Jag är stolt över KDU:s politik och är beredd att försvara den gentemot kritik från såväl höger som vänster. Min ambition är att profilera KDU på ett sätt som gör att vi få fler medlemmar och spelar en större roll i den allmänpolitiska debatten. Det är detta som gjorde att jag tackade ja till valberedningens förfrågan om att bli förbundsordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet.

Charlie Weimers
Valberedningens förslag till förbundsordförande

9 svar to “Valberedningens förslag till ny förbundsstyrelse”


  1. […] skriver själv idag ett öppet brev på sin blogg. Det är ett långt brev där han förklarar sin vision med KDU. Det är en lovande vision. Inte […]

  2. emanuel. Says:

    Kan du förklara det sista stycket för en ickepolitiker? Barnavdraget är väl inte något som skulle komma ifrån KD/Us vänsterfalang? Är inte ”profilera annorlunda” detsamma som ”något annorlunda politk”? Och är det inte en eventuell högerglidning som är själva poängen med dig?

  3. weimers Says:

    Barnavdraget är ett exempel på hur KDU:s ideologiska grund kan omsättas i konkreta förslag för att stödja familjen. Förslaget har fått ett brett stöd i förbundet, så jag uppfattar det snarare som ett exempel på något som bär mitt signum än en ideologisk skiljelinje.

    Jag har suttit i förbundsstyrelsen i fem år, och har under denna tid i många frågor varit med och påverkat KDU. Förbundet har under 2000-talet förändrats till att mer likna kontinentalt kristdemokratiska partier, vilket jag är väldigt glad över. KDU är idag ett förbund som kan kategoriseras som ”mitten-höger”, och det vill jag att vi ska fortsätta vara.

    Tanketraditionen i spåren efter Röpke och Adenauer är definitvt något som jag inspireras av (inte minst vad gäller de tyska kristdemokraternas tänkande kring social marknadsekonomi). I de kontinentala partierna betonas också att kristdemokratin har en social, frihetlig och värdeorienterad grund. Det är en öppen och bred tolkning av den kristdemokratiska ideologin som jag vill bygga vidare på. Därav formuleringen ”frihet, gemenskap och människovärde”.


  4. […] Låt oss därför slippa denna långtråkiga diskussion och låt oss fokusera på framtiden och på vilket sätt vi skall möta alla dess utmaningar. För mig och Charlie är det med ett KDU som har sitt fokus på människovärde, frihet och gemenskap. […]


  5. Grattis till nomineringen Charlie! Tror definitivt att du är rätt man för jobbet.

    http://www.jessicanyberg.se/default.asp?id=390&nid=1

  6. olof den andre Says:

    Om det skulle bli en högerglidning med dig som förbundsordförande så är KDU att gratulera. Det är absolut inget skäl till kritik, endast en komplimang , att föra en högerinriktad politk inriktad på demokrati och frihet.


  7. Grattis till nomineringen! Jag är helt övertygad om att du kommer att göra en lysande insats som förbundsordförande.

  8. Frida Park Says:

    Tänka sig, Trägen vinner, Charlie. Du var inte gammal första gången jag såg dig i talarstolen (16), men mycket vis och mycket övertygad redan då. Jag önskar dig lycka till.


  9. […] Läs också Charlie Weimers kandidaturbeskrivning. […]


Kommentera

