The EU Rapid Reaction force against bloggers?

juni 24, 2008

Ibland läser man saker som låter alldeles för stolligt för att vara sant. EU-förslaget om att reglera bloggvärlden är ett sådant exempel.

Förslaget går i korthet ut på följande (saxat från HAX):

* Alla bloggar skall registreras / licensieras av staten.
* Det skall bli lättare att komma åt bloggare juridiskt.
* Myndigheterna kan reglera innehållet på din blogg.

Initiativtagare är socialdemokraten Marianne Mikko:

Men Marianne Mikko ser inte bloggarna som ett ”hot”. Men påpekar att ”de är i en position där de väsentligt kan förorena cyberrymden. Vi har redan alldeles för mycket spam, felinformation och ont uppsåt i cyberrymden.” Hon tillägger att ”jag tror att allmänheten fortfarande väldigt mycket litar på bloggar, de ses fortfarande som ärliga. Och de ska fortsätta att vara ärliga. För det behöver vi en kvalitetsstämpel, upplysning om vem som verkligen skriver och varför.”

I förslaget talas det bland annat om rätten till genmäle. Det vill säga varje gång jag skriver något kritiskt om den socialdemokratiska oppositionens (avsaknad av) politik så ska någon socialdemokratisk politisk sekreterare ha rätten att knåpa ihop en text avsedd att bli en egen bloggpost på www.weimers.se.

Förslaget behandlas den 22 september, och jag är uppriktigt nyfiken på hur våra EU-parlamentariker ser på förslaget. Jag förutsätter att de röstar emot det.

3 svar to “The EU Rapid Reaction force against bloggers?”

  1. zizzi Says:

    det där lät helt befängt. fria ordet???
    jag hoppas verkligen de är emot…

  2. Marthin Says:

    Med tanke på hur EU, och ej minst dess företrädare, beter sig och agerar – så är väl ett förslag likt det bloggposten handlar om långt ifrån en skräll. Det är ju bara sitta snällt och vänta på att få även det över sig.


  3. Jag har läst det där också, men har svårt att tro att det är sant. Ingen är så j-a dum!
    Fö skickar jag alla medier som ringer till mig om rikstinget till dig från och med nu. Jag vill se andra halvlek….lycka till Charlie!


Kommentera

