Vem blir veep på konventet?

augusti 29, 2008

När jag för fyra år sedan praktiserade hos College Republican National Committee så fick jag möjligheten att besöka konventet i New York. Då hann jag vara med om konventets sista dag och presidentens tal, och man skulle väl, no offense Göran, kunna säga att skillnaden mellan våra egna riksting och ett fyllt Madison Square Garden var någorlunda märkbar.

Nu är det dags igen, och denna gång så är det Minneapolis/St. Paul och Xcel Energy Center som ska besökas av drygt 40 000 personer. Förra gången höll demokraterna konvent långt tidigare än republikanerna, vilket ansågs vara en så pass stor nackdel att de nu äger rum veckorna efter varandra. Dock fortfarande demokraterna som inleder. Den gången var den störst lysande stjärnan vid demokraternas konvent inte John Kerry, utan Barack Obama. Det var för fyra år sedan som han höll ett lysande tal som lade grunden för hans skrällseger i det demokratiska primärvalet. När han talar imorgon så är det en stor möjlighet till ett opinionsmässigt uppsving, vilket skulle vara behövligt för kampanjen med tanke på att det nu nästan är lika stort stöd för McCain som Obama. Oron för att demokraternas konvent skulle mynna ut i en prestigekamp mellan Obama och Clinton verkar inte ha besannats, enligt de CNN-rapporter jag hann kolla innan jag steg på planet till New York. Hillary Clintons tal var fyllt av lovord för sin tidigare motståndare, vilket ger intrycket av att det nu är enad front som gäller.

Men McCain kommer ändå att kunna stjäla en del rubriker på fredag efter Obamas tal, eftersom det troligen blir då som hans kandidat till vice-president (veep) presenteras. Nedan kan ni se talarlistan för konventet i Minnesota, och många utav dem skulle tveklöst platsa som McCains running partner. Jag trodde länge att en utav dem, Floridas guvernör Charlie Crist, skulle bli den som presenterades på fredag. Inte minst då han dagen före det avgörande primärvalet i Florida (som sänkte både Romney och Giuliani) gav stödet till just McCain, efter att länge ha lutat åt Giuliani. Frågan är hur McCain ska tacka för den tjänsten. För jag tror inte att det blir Crist som presenteras, han är helt enkelt inte tillräckligt konservativ för de republikanska kärnväljarna. Minnesotas guvernör Tim Pawlenty har också nämnts i spekulationerna, och till skillnad från Crist så skulle han kunna åstadkomma en del jubelrop hos partiets bas. Han har en stabil meritlista både vad gäller värdefrågor och att kunna kontrollera budgeten. Men så har vi en person, som inte är schemalagd och som jag kommer att träffa på tisdag kväll (så jag vet att han är i närheten av Xcel Energy Center). Mitt Romney var DEN konservative kandidaten i det republikanska primärvalet, och han har med sin näringslivserfarenhet en bakgrund som är väl passande när den amerikanska ekonomin blivit valets huvudfråga. Antingen finns inte Romney med på grund av McCains dokumenterade horn i sidan till honom, eller så var deras gemensamma kampanjmöten verkligen ett tecken på att de lagt tidigare stridigheter åt sidan och nu slutit leden. I sådana fall är mitt tips Mitt Romney som veep, med gardering för Tim Pawlenty.

 

Ett svar to “Vem blir veep på konventet?”

  1. Simon Says:

    För den som gillar att spela på högoddsare slänger jag inte Eric Cantor och Bobby Jindal som möjliga kandidater.


Kommentera

