Joe the Plumber: En marknadsföringsläxa för alliansen

oktober 26, 2008

Efter Barack Obamas uttalande om omfördelning drog McCain-kampanjen igång en tävling där vanliga amerikaner kunde skicka in en egen video där de förklarar varför de är ”Joe the Plumber”. Resultatet blev så här:

Istället för att använda denna i tv gjorde McCain-kampanjen en reklamspot med skådespelare som påstod sig vara ”Joe the Plumber:

Patrick Ruffini på The Next Right är inte nöjd:

On what planet does the latter ad deserve to get released on TV, while the former gets put into narrow distribution on the Web. I’m very confident if you surveyed the next 100 people you met, all 100 would prefer the grainy, authentic, salt-of-the-earth ”Joe the Plumber” web video.

This illustrates perfectly the yawning gap between TV and the Internet, and why it’s not okay to just repurpose traditional TV content for the Web. If you’re doing TV, increasingly your yardstick for success is becoming whether an ad has viral potential potential online. Your YouTube view count is usually a pretty gauge of whether your message has gotten through — in both media.

And yet, some advertisers still believe that traditional TV advertising must be more formal and packaged up, that in this case, it has to use actors who are clearly not ”Joe the Plumber” or his compatriots. But I believe these two contrasting uses of the same concept provide a teachable moment demonstrating why the traditional assumptions no longer rule. Not only is the web ad more folksy and authentic, but it makes a more compelling and substantive case for McCain’s economic policies. What more compelling argument against Obama’s tax-and-spend policies than real people — and not fake real ”man on the street” people —  talking about how Obama’s tax increases hurt them?

The McCain people pledged to make a TV ad out of the videos, so perhaps a :30 or :60 version of this will appear in the coming days. And when it does, I hope they put more GRPs behind it than any ad they’ve done so far (and, before I forget, with the tagline: Share your story at JohnMcCain.com/Joe) — because this is the best ad of the campaign so far.

Alliansens partisekreterare skrev tidigare i veckan om nätets roll för en alliansseger 2010. Kanske kan McCain-kampanjens miss vara sedelärande. Om Alliansen vågar involvera människor på riktigt, så kan det blir riktigt bra. Men om man applicerar de föråldrade sanningarna om marknadsföring, eller visar rädsla för att låta varumärket användas av andra än på förhand godkända partifunktionärer, så kan det hela bli ett slag i luften. Ambitionen är god, men vi är inte där än.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: