Vem ljuger? Bodström eller Hufvudstadsbladet?

oktober 28, 2008

Soppan började med att finlandssvenska tidningen Hufvudstadsbladet (HBL) intervjuade Thomas Bodström, där han påstås ha tagit emot löften från partiledaren:

Mona Sahlin … har sagt att ”du får hålla på med vad du vill fram till 2010 men då ska du vara beredd att bli minister igen”. Det är jag.

Sura miner från såväl socialdemokrater som miljöpartister följde.  Därefter dementi från Bodström:

– Jag sa: Om vi vinner valet och om Mona skulle fråga om jag vill bli minister så kommer jag att svara ja. Så har jag sagt.

Dementin gillades inte av HBL, vars reporter hävdar att intervjun bandats:

– Det är fräckt av honom! Han sa andra saker också som jag inte har skrivit. Bland annat resonerade han en del kring alliansen med miljöpartiet och det faktum att vänsterpartiet aldrig får vara med.

Sedan påstod Bodströms pressekreterare att HBL backar. Så var dock inte fallet, enligt (den sannolikt ganska sure) chefredaktören:

Thomas Bodströms pressekreterare säger nu att ni backar och kommer att publicera en rättelse i morgon — stämmer det?
– Va?!  Nej, absolut inte.
Så det stämmer inte?
– Nej… Jag väntar på något som de ska skriva, men det har jag inte sett än.
Det handlar om ett genmäle eller?
– Ja, men något sådant har vi inte fått än.
Så du medger inte att ni har gjort fel?
– Nej… ord står mot ord…

Parodi och pinsamt för Bodström. Men visst underhållningsvärde för oss andra.

Bodströms framtida dementier lär vara enormt mycket värda om HBL lyckas få fram den (enligt uppgift) bandade intervjun…

Kommentera

