Polisens distans till vanliga människor

februari 6, 2009

Vän av ordning är oftast också vän av polisen. Personligen tillhör jag dem som vill se dubbelt så många poliser som idag fram till 2020. Men jag vill ha en mer effektiv polis, och jag vill ha rätt poliser. Människor som med grund i en schysst syn på andra människor ser till att du och jag är trygga och säkra från brott.

Men när poliser börjar med en rasistisk jargong så måste vän av ordning reagera. På nyheterna igår trodde Leif GW Persson att reaktionen skulle stanna vid avbön, löneavdrag och varning. Men en djupare uppföljning för insatsstyrkorna måste äga rum, så att något liknande inte inträffar igen. Ge de inblandade ett års break för att åka utomlands som volontärer, så kanske de får lite perspektiv…

Ärligt talat tror jag att ett grundläggande fel är att polisen i alltför hög grad åker runt i sina minibussar och radiobilar, och alltför sällan går ut på stan för att möta människor. ”Civila” reduceras från medmänniskor till objekt. Det handlar om en internkultur som måste förändras, så att polisen kommer närmare vanliga människor.

Tankarna går till en sketch från humorserien Pangbulle:

3 svar to “Polisens distans till vanliga människor”

  1. iranska olje börsen Says:

    Ren rasism.

  2. Niklas P Says:

    Men gud vad du tycker mycket naiva saker.. har du varit utanför din dörr?

    Skaffa rätt information istället för att gå på allt vad media säjer.. eller en sten i huvudet är ju inte så farligt eller en slangbomb på sig kan ju inte vara så farligt.. polisens familj kanske tycker anorlunda när han/hon är skadad för livet din idiot

  3. weimers Says:

    Niklas P – Exakt vad är det som är naivt?

    Jag har varit med om befäl (i detta fall en fänrik), som fått be om ursäkt till personer i min pluton efter att ha kallat dem ”tattare” och annat mindre trevligt. För 20 år sedan hade den ursäkten knappast kommit. En bra värdegrund kräver arbete, och mer än bara läpparnas bekännelse. I detta fall visade försvarsmakten att man menade allvar med att nedsättande och rasistisk jargong inte är okej.

    Jag har full förståelse för att poliserna i minibussen var förbannade på ligisterna utanför. Jag var själv förbannad (även om det som gjorde mig mest upprörd var medelklassungarna från centrala Malmö och Köpenhamn som åkte til Rosengård för att hänga på upploppen). Men Niklas, det är en sak att tycka illa om det som sker, och en helt annan sak att börja med rasse-snack.


Kommentera

