And may God continue to bless Sweden.

februari 11, 2009

Kristdemokraten Else-Marie Lindgren föreslår att statsministern ska avsluta sina tal med ”Gud välsigne Sverige”. De gånger jag lyssnat på den amerikanske presidenten har jag alltid tänkt att det skulle låta väldigt töntigt på svenska, och Else-Maries utspel ger mig ingen anledning att ändra uppfattning. I synnerhet som Reinfeldt gått ur Svenska Kyrkan.

KDU-kollegan David Högberg är hyfsat frustrerad över utspelet. Bland kommentaterna till hans blogg läser jag att den svenska varianten rimligtvis är ”Gud bevare konungen och fäderneslandet”. I och för sig sant. Men om valet står mellan töntigt och krystat så passar jag.

3 svar to “And may God continue to bless Sweden.”

  1. August Says:

    ”Gud bevare konungen och fäderneslandet” måste jag säga känns oerhört bra!

    Men i hela den meningen är det nog bara ett enda ord, ordet ”och” som skulle passera utan att uppfattas som en provokation i Sverige. 😉

  2. john olsson Says:

    Då jag varit hemma i Sverige till och ifrån några år efter ha bott mer än 30 år i USA, och nu tillbaka i USA, så inser jag hur dystert andefatting Sverige är.

    Men ändå innerst inne tror nog flesta svenskar på Gud, men man vågar inte erkänna detta av någon anledning.

    Kanske det vore lättare för svenskarna säga God Bless Sweden?

  3. Söderbaum Says:

    ”Gud bevare konungen och det fria näringslivet!”

    —Jarl Hjalmarsson


Kommentera

