Glasvegas är värt kyla och frusna fötter

februari 25, 2009

glasvegas_biljettThis made my day.

Under en intervju i oktober förra året kom jag NWT-journalisten Peter Östborg in på musik, och jag tipsades om det skotska bandet Glasvegas. Efter ett par låtar var jag helt lycklig. Bästa skivan jag hört på jag vet inte hur länge. Glasvegas hade en kombination av ett avskalat men melodiskt sound, och lysande (ärliga, empatiska) texter som i sin mörka ton ändå på något sätt gjorde mig glad. Kanske var det för att det finns en hoppfull ton mitt i allt. Precis vad jag behövde i höstmörkret och besvikelsen över hur The Killers utvecklats efter Hot Fuss. Det tog någon månad innan de svenska recensenterna började lyfta Glasvegas till skyarna, och däremellan försökte jag – ofta men inte inte alltid med framgång – att få min omgivning att inse deras storhet.

I flera månader gick jag och väntade på att de skulle förstå att det var dags att komma till Sverige. När det sedan blev klart att de skulle spela, så var det bara att konstatera att jag var bortrest den helgen. Riktigt hårt. Men kanske lika bra, eftersom biljettförsäljningen i princip havererade (de var tydligen slut efter 14 minuter).

Nu kom en andra chans, och det fanns inget annat på kartan än att ställa klockan tidigt och köa. Resultatet blev två biljetter till konserten den tredje maj på Cirkus, och en förhoppningsvis uppskattad födelsedagspresent (du vet vem du är :-)).

Tack till la vie sportive som håller koll på biljettsläppen.

2 svar to “Glasvegas är värt kyla och frusna fötter”

  1. Sivan Says:

    Inte dåliga, men upp till BEATLES formidabla låtskrivande är det långt.
    ”The Beatles are the most famous group of musicians in the history of music. Combined, the FabFour have sold since 1961, over 1,200,000,000, that’s twelve hundred million, records, albums, tapes, CD’s and videos. The very biggest pop-stars of today, sell only around 100 million, in their pop-careers, if they are lucky.”

  2. Mia Says:

    Grattis! Jag är inte avundsjuk alls. Inte alls. Grr. Känner hur det riktigt sliter i mig. Jag vill ju också höra dem live.
    Hur som helst lär det med all säkerhet bli en helt makalöst bra konsert. Njut! Själv får jag hålla till godo med CD:n…


Kommentera

