Sluta fega om LAS

februari 26, 2009

Skriver idag på Newsmill om LAS och turordningsreglernas konsekvenser. Som ungdomsförbundare får jag ofta anlendning att beröra regelverkets negativa effekter för ungdomar. Men jag är också uppvuxen i ett småföretagarhem, vilket såjklart har präglat mig. Jag tycker att det är dags att någon också talar om vilka effekter som LAS har för små- och medelstora företag. Det finns en obalans i lagstiftningen som bygger på en annan tids negativa och ogina syn på företagande. Frågan om småföretagandet och LAS har också en ungdomspolitisk koppling, eftersom många unga människor drömmer om att någon gång starta eget. Att låta stela regler hindra företag från att växa är ett enormt slöseri med kreativitet.

KDU har tidigare försökt förmå partiet att våga reformera turordningsreglerna, men misslyckats. Min enkla slutsats på Newsmill är att Kristdemokraterna måste sluta fega om LAS för att verkligen kunna bli småföretagsamhetens parti.

Kommentera

