Ny länkkategori: Amerikansk politik

mars 2, 2009

Under min tid vid American University i Washington D.C. kan man väl säga att mitt smått nördiga intresse för amerikansk politik grundlades. Det blev ett halvår av utrikespolitiska studier, praktik hos College Republican National Committee och intressanta seminarier varje vecka vid tankesmedjorna Heritage Foundation och American Enterprise Institute. I nuläget använder jag mig av ett antal bloggar för att hålla koll på vad som händer på andra sidan pölen:

Amerikanskpolitik.se (Mathias Sundin)
Har tidigare funnits under kategorin ”Liberala bloggar”, eftersom Mathias är folkpartist. Men till skillnad från de flesta av sina partikamrater valde han att stödja McCain i valet. Ser redan fram emot valbloggandet 2012, inte minst från de republikanska primärvalen.

Amerikanska nyhetsanalyser (Ronie Berggren och Erik Bylund)
Träffade Ronie och Erik första gången när de var över och gjorde en dokumentär om presidentvalet 2004. De lyckades bland annat skildra den extremt Göran Rosenbergs vinklade rapportering för TV4:s räkning, samt göra en intervju med mig som fick avrundas på grund av för lite batteri. Nu bloggar de fortlöpande om den amerikanska politiken.

The Next Right
The Next Right startades i höstas av republikanska bloggare och har en frihetlig och ganska nordöstlig konservativ inriktning. För egen del kom jag i kontakt med den genom min bekante Soren Dayton. Soren är tidigare internationell sekreterare för Young Republicans, och jag träffade honom första gången vid ett YEPP-seminarium i Serbien. The Next Right är republikansk utan att vara särskilt partilojal, och har många intressanta perspektiv på politisk PR och kommunikation.

Townhall
Heritage Foundation är den största amerikanska tankesmedjan. Heritage fokuserar såväl på värdefrågor som ekonomisk politik, och kan sägas stå i mittfåran av amerikansk konservatism. Townhall är deras samlingsblogg.

Truth Caucus
”Ett måste för unga republikaner och demokrater”… Truth Caucus startades av medlemmar i College Republicans 2004 och bevakar amerikansk politik med särskilt fokus på ungdomspolitiken. Snabba och högaktuella inlägg präglar bloggen.

USAval.se
Bloggen följer de amerikanska valen på svenska och startades bland annat av frilansjournalisten Joakim Nilsson, vars slutsatser om den svenska bevakningen av de amerikanska valen jag tidigare bloggat om.

Kommentera

