Nu har jag fattat att det privata är politiskt

mars 11, 2009

En avgörande skillnad mellan alliansen och vänsterkartellen är de senares insikt om att ”även det privata är politiskt.”, skriver Mona Sahlin och hennes vänsterkompisar på Newsmill.

Okej, låt mig ta dem på orden. Det är alltså en politisk handling varje gång Mona Sahlin drar sitt kontokort. När jag ser hennes affärer som privata felsteg saknar jag insikt. Jag är lite sådär borgerligt naiv. Men jag lovar, om Mona Sahlin vill att jag ska betrakta hennes privatekonomi på samma sätt som hon från riksdagshuset har synpunkter på mammors och pappors privatekonomi, till exempel deras uttag av föräldraförsäkringen, så ska jag göra det. Vi gör ett försök, i god sahlinistisk anda: Monas slarv med kontokortet är politiskt, och är därför en fingervisning om hennes syn på statsfinanserna.

Har jag sett ljuset nu, Mona?

5 svar to “Nu har jag fattat att det privata är politiskt”

  1. Karoline Says:

    Skillnaden är att hennes privata angelägenheter är så pass frustrerande och deprimerande att ingen vill att de ska vara lika politiska som min och din privatssfär =)


  2. Du kanske har sett ljuset, men inte Mona… Vilket totalt mörker det måste vara för att komma till slutsatsen att det privata är politiskt.

  3. Gustav Landström Says:

    Det innebär ju snarare att ens personliga intressen ska vara rådande för politiken.

  4. Klas Says:

    Ni behöver inte hålla med Sahlin om att de privata är politiskt. Ni behöver inte ens förstå vad hon menar. Det är okej. Men att dra upp Tobleronegrejen är inte okej, utan otroligt barnsligt och osakligt. Sahlin blev friad, hade inte begått några fel alls. Den enda instans som dömde henne var den godtyckliga tribunal som utgörs av Det Heliga Mediadrevet.


  5. […] Detta är något som är förtjänar att lyftas fram mer. Vänstern ständiga krav på att få bestämma mer, styra mer och äga mer finns det inga gränser för. Inget är heligt för en vänsterman med en fix idé. Detta är en avgörande skiljelinje mellan oss och vänstern. Vi erkänner en privat sfär som politiken inte har med att göra. Medan Mona Sahlin menar att det privata är politiskt. […]


Kommentera

