Nu kommer mångiftesdebatten

april 8, 2009

The Ottawa Citizen drar den enda möjliga slutsatsen av argumentet som föranledde homoäktenskap: Polygami is coming.

Grön Ungdom och RFSL var snabba på pucken och krävde månggifte samma dag som den nya könsneutrala lagstiftningen röstades igenom i riksdagen.

Mig veterligen så stödjer även MUF en ”antalsneutral lagstiftning”, liksom CUF. LUF har jag ingen aning om hur de ser på saken, men jag vet att motioner om månggifte förekommer med jämna mellanrum i SSU. Ung Vänster, är jag ganska säker på, säger nej med hänvisning till jämställdheten mellan män och kvinnor. Någon som vet mer om ungdomsförbundens ställningstaganden i frågan?

Hur som helst: Grön Ungdom och RFSL i sin artikel skriver vidare att ”det är dags att queertera lagboken”. ”Qeertera” lagboken”? Absolut. Kör gärna en kampanj om ”qeertering” också. Men kolla gärna oddsen för ”Folkets jubel” hos Ladbrokes först.

10 svar to “Nu kommer mångiftesdebatten”

  1. Mattias Svensson Says:

    ”Äktenskapsbalken ska ersättas med en köns- och antalsneutral samlevnadsbalk och vigsel ska endast förrättas borgerligt”

    Saxat ur LUFs handlingsprogram

  2. Peter Says:

    Månggifte känns som ett sidospår i debatten. Jag hade dock en intressant diskussion om varför sexualiteten är så starkt kopplad till det juridiska arrangemanget. Som det är nu så är det bara monogama hetero- och homosexuella som kan ingå äktenskap. Varför inte införa något juridiskt arrangemang som reglerar situationen för exempelvis två kompisar eller bröder som lever tillsammans? Det har inte något med sexualiteten att göra. Det borde dock vara möjligt att vara sambo med en vän eller ett syskon och om man väljer att splittras så borde tydliga regler gälla för hur bohag och gemensam bostad ska fördelas. Det vore något för er politiker att fundera över…

  3. Peter Says:

    Förtydligande. Varför kan inte ett syskonpar eller kompisar omfattas av någon typ av rättslig reglering för? Det handlar enbart om något som påminner om äktenskapslagstiftningen. Framförallt reglerna för bodelning och sådana saker. För det förekommer ju att människor bor samman med en eller flera vänner. Jag känner exempelvis två bröder som bor tillsammans i en två och har gjort så under flera år. Men om de blir ovänner finns det ingenting som reglerar hur det gemensamma bohaget ska fördelas och vem som ska få rätten till den gemensamma bostaden. De befinner sig i ett juridiskt vakuum. Man borde göra någonting åt detta!

  4. Peter Says:

    Avseende månggifte så är det en mindre intressant fråga. Men skapa något slags regelverk för människor som bor i kollektiv. Det regelverket skulle kunna användas för att lösa tvister som kan uppstå också i de fall där de sammanboende har sexualla relationer. Fast det här med sexualiteten bör man helt lämna därhän i lagstiftningen. Det viktiga är att reglera de ekonomiska förhållandena. Sedan om ett kollektiv består av människor som bara är vänner, syskon eller för den delen av människor som har sexuella relationer är helt egalt. Dessa frågor behöver man inte befatta sig med i lagstiftningen. Det centrala bör bara vara att skapa ett ordnad rättslig reglering för människor som bor tillsammans i någon form oavsett om de har en sexuell relation till varandra eller inte!

  5. Peter Says:

    Kan man använda sambolagstiftningen som utgångspunkt för en sådan ny lagstiftning tror du? Sambolagstiftningen reglerar det förhållandet då ett ogift par ”stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll”.

    Man bör ta bort kriteriumet att lagstiftningen bara är applicerbar på människor i ett parförhållande. Detta gör att lagstiftningen bara är användbar för den som ingår i ett parförhållande och, underförstått, har en sexuell relation till den de bor samman med. Det borde räcka med att man ”stadigvarande bor tillsammans och har ett gemensamt hushåll” för att man ska omfattas av någon typ av juridisk reglering för att reda ut ekonomiska saker när man ”separerar”.

    En sådan lagstiftning bör såklart inte begränsa sig till att reglera förhållandet mellan två personer som stadigvarande bor tillsammans och har gemensamt hushåll. Även det förhållandet att någon stadigvarande bor samman och har gemensamt hushåll bör bli föremål för rättslig reglering. Jag föreställer mig att det kan bli bråk om gemensamt bohag också när människor bor i kollektiv. Så varför inte lösa dessa konflikter med lagstiftning av typ sambolagstiftningen?

  6. Peter Says:

    Ni i KD var ju så rätt ute i äktenskapsfrågan när ni talade om en civilrättslig lagstiftning där. Bygg vidare på de sunda resonemang som låg bakom det förslag ni lade fram i riksdagen där. Det bästa vore att helt utmönstra äktenskapet ur lagstiftningen. Reglera bara olika former av samboenden i lagstiftningen. Sedan detta med äktenskap. Ta ifrån de religiösa samfunden vigselrätten och inför istället något slags registerförande myndighet. Då slipper man allt detta med religion och sekulär lagstiftning blandas samman. Kyrkvigslar och annat ska inte äga någon juridisk betydelse i detta ideala framtida samhälle. Däremot kommer de fortsättningsvis att fylla en cermoniell och traditionsbevarande roll. Men med de utgångspunkter jag här beskrivit lite kort så blir kyrkvigseln en religiös sak och inte en juridisk. Den blir att jämställa med att någon konfirmerar sig skulle man kunna säga. Jag tror detta är framtidens melodi och skulle lösa upp många knutar i debatten!

  7. Peter Says:

    En annan fråga. Hur ska vi göra med barnen då i framtiden. Där tycker jag det är självklart att de biologiska föräldrarna underställs en obligatorisk plikt att vara barnens förmyndare. Vid sidan av detta att biologiska föräldrar obligatoriskt blir förmyndare till sina barn bör andra kunna ansöka om förmyndarskap. Om exempelvis ett par separerar och de har ett gemensamt barn. Då har det barnet två förmyndare. Men om båda föräldrarna senare skaffar en ny partner bör dessa nya partners kunna gå till en registerförande myndighet och ansöka om att prövas som vårdnadshavare. Myndigheten bör då utifrån kriterier som att den biologiska förälderns parter bor samman med barnet och deltar i barnets uppfostran kunna göra också denne till förmyndare till barnet. Sätt någon professor i familjerätt att utreda dessa frågor och utforma ett regelverk för det hela. Det blir intressant att se vad slags lösningar man kan komma på. Jag har bara lite obearbetade idéer än så länge. Man jag tror de kan ligga till grund för ett utredningsdirektiv till ny lagstiftning.

  8. Peter Says:

    En registerförande myndighet som jag talat om är det kanske iofs onödigt att alls införa. Kanske det rent praktiskt helt enkelt kan lösas så att man får ansöka om att bli förmyndare hos tingsrätten liksom man kan ansöka om att ingå något samboendeförhållande hos tingsrätten. Då slipper vi skapa en massa nya myndigheter också!

  9. Peter Says:

    Många kanske tycker det är fel med fler vårdnadshavare än de biologiska föräldrana och liknande. Men jag kan ta ett exempel ur min egen familj som visar att det egentligen inte är så konstigt. Jag har en kusin vars biologiska far är missbrukare. Han hade ett kortvarigt förhållande med min moster för många nu nära 40 år sedan. Min moster blev senare tillsammans med en ny man. Min kusin är uppväxt i deras gemsamma hem sedan han var 3 år. Men min mosters nye man är inte hans vårdnadshavare. Min kusin har inte heller rätt att ärva honom enligt nu gällande lagstiftning. Detta är löst nu genom att min mosters man testamenterat tillgångar till honom. Min kusin är dock inte jämnbördigt arvsberättigad med denne mans biologiska barn som min mosters man hade från ett tidigare äktenskap. Om han kunde ansöka om att bli vårdnadshavare till min kusin, vilket borde göra deras relation helt jämställd med att min kusin vore hans biologiska barn, skulle hela denna arvsproblematik vara ur världen. Nu är det ett köckenmöcken av juridik som kräver anlitande av juridisk expertis och upprtättande av testamente och annat för att reda ut. Så det finns goda skäl att se över dessa frågor….


Kommentera

