Journalistiska rubrikjakter

maj 13, 2009

Ibland får journalister för sig idéer. Som tanken att Kristdemokraterna skulle kunna tjäna på rädslan för svininfluensan, eftersom våra ministrar är ansvariga för de frågorna. Jag blev uppringd av Expressen för några dagar sedan, apropå en aktuell opinionsmätning.  Jag frågades om vad jag ansåg måste göras för att trenden ska vända tydligt uppåt. Jag talade om vad jag många gånger har pekat som vägen framåt för Kristdemokraterna. Senast här på bloggen under rubriken ”En ny kristdemokrati: Bakgrund och skiss”. Jag försökte få sagt att jag inte tror att man vinner val på enskilda frågor, utan att det handlar om att presentera ett politiskt alternativ.

Detta talade jag om ungefär 75 procent av Expressen-intervjun, varpå journalisten sade: ”Du, jag har funderat på en grej. Svininfluensan”. Jag fick då frågan om jag tror våra ministrar skulle hamna i rampljuset om svininfluensan skulle nå Sverige och om det inte vore bra om vi fick mer av rampljuset.

Vad svarar man egentligen på en sådan fråga? Självfallet tror jag att våra ministrar skulle hamna i rampljuset eftersom de är ansvariga för frågan, och självklart tycker jag det vore bra om vi fick mer uppmärksamhet. Men jag vill inte att det ska vara på grund av någon tragedi utan på grund av vår politik.

Detta tog sedan som insänkt av Expressen för en bisarr artikel där vi i partiet enligt ingressen ”hoppas” på hjälp ifrån svininfluensan.

Personligen blev mitt citat klippt på följande vis:
– Jag vill att mitt parti ska växa på positiv grund, men om svininfluensan sprider sig på allvar skulle våra ministrar fokusera på den till 110 procent. Då skulle naturligtvis blickarna falla på dem.

Låt mig därför ta tillfället i akt att berätta (utan någon rubriktörstande journalist som mellanhand) att jag aldrig funderat på svininfluensan ur ett politiskt perspektiv, att jag aldrig betänkt det faktum att våra ministrar är ansvariga för de frågorna (innan journalisten ringde mig) och att jag inte tror att det är någon ”valvinnarfråga” (om vi alla dör i svininfluensa tror jag inte att särskilt många sitter och tänker vad de ska rösta på i valet 2010). Därtill anser jag att den hets som medierna har kring svininfluensan förmodligen gör mer skada än nytta.

En sak får varje politiskt aktiv lära sig. När en landsortstidning ringer, så är det oftast för att få svar till en artikel om en aktuell politiskt fråga. När en kvällstidningsjournalist ringer, då kan det handla om precis vad som helst.

Kommentera

