Några rader om ett smalt EU

juni 3, 2009

Min europavalrörelse har ofta handlat om att peka på de många exempel på brott mot subsidiaritetsprincipen som dagens EU står för. Arbetstidsdirektivet, bussätenas storlek, tulpanreklam… Det går i princip att hålla på hur länge som helst. När exempelvis svenska socialdemokrater vill föra upp sociala frågor på europanivå, behövs det ett alternativ för de som vill se ett smalt EU som sysslar med verkligt gränsöverskridande frågor. Att arbeta för ett smalt EU kommer kräva självdisciplin. Även om syftet med ett förslag kanske är gott, så är det min skyldighet att värdera det utifrån subsidiaritetsprincipen. Det därför jag som europaparlamentariker alltid skulle ställa mig frågan om jag ska sitta i Bryssel och besluta om just detta, eller om det är medlemsländerna eller deras regioner som borde besluta om det.

Det kan mycket väl bli så att jag röstar emot ett förslag vars intentioner jag stödjer. Om någon börjar prata om att ”EU ska verka för reformerade turordningsregler” så kommer jag tillhöra dem som envist hävdar att detta är en fråga som bör beslutas i Stockholm, och inte i Bryssel. Om jag vore riksdagsledamot skulle jag arbeta för flexibilitet på arbetsmarknaden, eftersom jag är övertygad om att det skapar fler jobb och underlättar vardagens framför allt för landets småföretagare. Men det är inte en fråga för Bryssel. För när europaparlamentarikerna tar över makt (kompetenser) som hör hemma på lägre nivåer så riskerar det att bli likriktning, centralism och bristande hänsyn till olika regionala förutsättningar såväl ekonomiskt som socialt. Men vad jag däremot kommer göra är att ta med mig mina kristdemokratiska (och därigenom småföretagarvänliga) värderingar till Bryssel. Att det skulle påverka mitt arbete i Europaparlamentet är självklart. Det handlar inte minst om regelförenklingar och minskad byråkrati, och om att värna de fyra friheterna mot protektionism.

Kommentera

