Att vara liberal är att vara…. socialliberal?

oktober 9, 2009

Isobel Hadley Kamptz skriver på Expressens ledarsida att KD får liberaler att fly till vänster. Anledningen ska tydligen vara talet kring verklighetens folk och den värderingsstrid som finns mellan kulturradikaler och mer konservativt sinnade.

För 10-15 år sedan är det möjligt att många liberaler hade reagerat väldigt negativt på en kristdemokratiskt partiledare som muckar gräl med kultureliten och står upp för familjens oberoende och att människor ska kunna leva sina lev utan att bli dömda av politiker som tror sig veta bättre. Det hade troligtvis av många liberaler tagits som intäkt att Hägglund vill reglera mera, och om detta tycker många liberaler inte.

Men, när jag träffar libertarianer, marknadsliberaler, klassiska liberaler och andra högerliberaler märker jag en nyfikenhet på Kristdemokraterna som tidigare inte funnits. Jag har också hört renläriga liberaler mena  att ”på det privata planet är jag konservativ”.

Jag skulle vilja påstå att detta är ett tecken på ett förändrat samhällsklimat. Dels har konservatism kommit att förknippas med små gemenskaper och försvar för de värderingar som utgör förutsättning för att de mellanmänskliga relationerna ska fungera i ett fritt samhälle. För tio år sedan var bilden snarare fluga, monokel och svensk-norsk unionsflagga. Men skiftet i högerliberalismen verkar också vara ett faktum.  Immateriella värden är viktiga, lag och ordning ska upprätthållas och politiker ska inte tvinga in mitt barn på genusdagis. Kort sagt: Lämna mig ifred att bygga upp min lilla värld (i den stora världen gäller vad jag kan se dock ett tydligt ekonomiskt fokus, vilket förvisso är fullt naturligt. Det är distinktionen mellan vilka värden som den stora respektive lilla världen som är viktig).

Men Hadley Kamptz menar att Göran Hägglunds linje splittrar alliansen:

Den gemenskap som finns i Sverige mellan konservatism och liberalism bygger trots allt på en traditionellt ekonomisk grundad höger-vänsterskala.
Sett till människosyn är skillnaderna mellan ideologierna avgrundsdjupa.

Jag får en annan bild än Hadley Kamptz när jag ser mig omkring. Min bild är att kristdemokrater och högerliberaler börjar hitta varandra i synen på vad som bör vara politik och vad som inte bör vara det. Göran Hägglund uttryckte för två veckor sedan att det är dags för Kristdemokraterna att ”förbjuda förbuden”. Det handlar om att bidra till ett samhällsklimat som uppmuntrar de goda handlingarna och det personliga ansvarstagandet, snarare än att skapa nya obligatorium eller förbud.

Liberaler som ser Göran Hägglunds förnyelse av kristdemokratin som ett skäl att byta block är inte mainstreamliberaler. De är socialliberaler.

Ett svar to “Att vara liberal är att vara…. socialliberal?”

  1. LP Says:

    ”Det handlar om att bidra till ett samhällsklimat som uppmuntrar de goda handlingarna och det personliga ansvarstagandet, snarare än att skapa nya obligatorium eller förbud.”

    Hur skall man uppnå detta samhällsklimat om man samtidigt vill förbjuda förbuden?

    Mångkulturalismen och massinvandringen gynnar sannerligen inte att människorna som bor i Sverige, utvecklar konsensus om vad som är ”goda handlingar”.
    En del är helt övertygade om att det är en god handling att slå ihjäl en uppstudsig kvinna, andra att könsdelar skärs bort från barn, vissa anser att det är gott att djur plågas till döds enligt primitiva ritualer, några anser inte att kvinnor bör ha ett socialt liv utanför hemmet, osv osv.

    Hur liberal kan jag vara vara utan att det samhälle jag vill leva i hotar att utplånas och att jag i förlängningen själva hotas som individ? Liberalism får aldrig bli en slags relativism. Man får aldrig bli så förälskad i sin liberalism att man inte vågar ta ställning även om det betyder att man lägger sig i individers och små gruppers möjligheter att göra som de vill.


Kommentera

