Framåtblickande partiledning på DN-debatt

oktober 19, 2009

Ny vecka, nya möjligheter! På väg till klasspressar, kampanj och debatt
noterar jag att partiledningen skrivit på DN-debatt:

* Bort med vurmet för filmcensuren.

* Ja till alkoholförsäljning utan krav på varm mat.

* Ja till kryddat ”husbrännvin” på restauranger.

* Ja till serveringstillstånd.

* Ett klargörande om ja till snus i Sverige och Europa.

* Nej till positiv särbehandling.

Det jag framför allt gillar med artikeln är att den visar att partiledningen vågar vara självprövande. Förnyelsen av kristdemokratin skulle vara intet utan det. De enskilda förslagen är på intet sätt radikala i sig, men nog lär det skapa debatt internt. För vad partiledningen gör är att utmana den tidigare kristdemokratiska sanningen i alkoholpolitiken om  att varje ny reglering är bra. Det är ett stort steg för Kristdemokraterna.

Äntligen! Jag blir glad på riktigt när jag ser att Hägglund, Odell och Larsson gör upp med idén om lagstadgad diskriminering, a.k.a. ”positiv särbehandling”. Positiv särbehandling bygger på en kollektivistisk människosyn, och missar det enkla och självklara faktum att människan och inte systemet, klassen eller könstillhörighet ska stå i centrum för politiken.

När jag analyserar händelseförloppet från sommarens riksting och framåt är det inte svårt att konstatera att partiledningen verkar veta vad man vill. Jag ser fram emot fortsättningen!

Läs också Sanna Rayman, som skriver om KD och skämmer bort sig med en No Bullshit Diet.

6 svar to “Framåtblickande partiledning på DN-debatt”

  1. mattiasgrangzell Says:

    Riktigt bra artikel från Hägglund, Odell och Larsson. =)


  2. […] också andra intressanta inlägg om detta hos bl.a. Peter Andersson och Charlie Weimers, eller läs också Dagens referat av […]

  3. Lars Wetterström Says:

    Det börjar bli bråttom nu att räta upp KD-skutan efter katastrofen i EU-parlamentsvalet med förbudspolitik och en förstakvinna som uttryckt kreationistiska sympatier. Hur kunde partiet släppa igenom det? Det finns tyvärr en folkhemspräktig kärna i partiet som skrämmer en i grunden kristen storstadsliberal som jag. Tillåt mig vara skeptisk till denna make-over. Den blir inte helt enkel. Partiet är illa ute. Det behövs storstadsväljare också.

  4. Viktor Says:

    Vad härligt med riktigt liberala tankegångar. Folket längst ute på högerkanten har haft problem med och hitta ett riktigt liberalt parti. Kan nya KD bli en lösning till det problemet måntro?


  5. Jag var lite orolig ett tag för hur KD skulle utvecklas, men ser nu att min oro var obefogad.


Kommentera

