Vilken syn har du på stenkastning och brända bilar?

oktober 30, 2009

AFA misstänks ligga bakom förortsupplopp i Fittja och Rosengård, rapporterar DN. Ett tiotal personer har anhållits, tydligen.

Hur ser jag och du på det? Några tänkbara hållningar utkristalliserar sig direkt:

1) Förståelse. Vi måste förstå den socioekonomiska bakgrunden till varför AFA-aktivisterna uttrycker sig så radikalt. Svaret är ökade satstningar från det offentliga, så att även människor utanför överklassen kan tillgodogöra sig samhällets utbud av aktiviteter.

2) Kluvenhet. Det är inte bra att AFA-ungdomarna kastar sten, och någon slags bestraffning ska de väl ha. Men vi får inte bara prata om batonger, utan måste se bortom brända bilar och kastade stenar.

3) Tuff mott brott: De som kastar sten på ambulanser, slår in skyltfönster och bränner bilar ska straffas. Det är helt ointressant vilken bakgrund de har. De är ligister som förstör tillvaron för vanliga hederliga människor.

Var passar jag in?

Det är ganska enkelt: Den som förnekar det personliga ansvaret för en kastad sten ursäktar kriminalitet, och kommer alltid att vara min meningsmotståndare. För mig är det helt självklart att det måste gå att genomdriva en politik som inser att brottsförebyggande arbete alltid måste vara utgångspunkten samtidigt som det är inte är något snack om att de kriminella individerna i AFA förtjänar riktigt kännbara straff. Det finns ingenting som säger att jag måste glömma bort alla de människors vars bilar förvandlats till utbrända vrak bara för att jag arbetar för att färre barn och unga ska behöva leva i otrygga hem med missbrukande föräldrar? Vad säger att jag inte kan brinna för att unga på glid ska kunna ändra sitt beteende för att kunna klara sig igenom skolan, samtidigt som jag menar att det inte är något märkligt med att våldtäktsmän ska sitta inne riktigt länge?

I den svenska debatten om lag och rätt så måste du välja ett spår. Förebyggande arbete. Bestraffning. Kriminalvård. Där har du dina alternativ.  Seså, välj!

Jag vägrar att välja. Uppdelningen mellan dessa kategorier är ren och skär bullshit, eftersom den implicerar att ett helhetsperspektiv är omöjligt.

Jag tror inte att höjda straff för våldsbrott och fler poliser löser alla problem. Men rättvisa straff är något gott i sig eftersom det är en grund för rättssamhället (kopplingen mellan lagstiftning och det allmänna rättsmedvetandet ) och fler poliser har inte sällan en lugnande inverkan på närområdet (samtidigt som det möjliggör att fler brott kan utredas). De enda som jag hört klaga över det ökade antalet poliser i Rosengård är för övrigt just AFA-aktivisterna (”Inga snutar på Rosengård”). Förhoppningsvis får de snart anledning att gnälla över höjda straff också.

2 svar to “Vilken syn har du på stenkastning och brända bilar?”

  1. Mattias Says:

    Ungdomarna måste väl få ha lite kul även om det är lite onödigt att tutta på bilar. Jag tycker inte att det är så mycket att hetsa upp sig över. De kommer ju från stabila medelklassfamiljer så det går snart över. Om några år är de läkare, arkitekter och lärare hela bunten. Det ordnar sig ska du se.

    MATTIAS

    • SayWhut Says:

      Ja, medan förorterna får ett ännu sämre rykte , vilket leder till att ungdomarna där får det ännu sämre =) rättvist?


Kommentera

