www.stodvarasoldater.se uppmärksammas

december 11, 2009

Nu har julklapparna gått iväg till FS 18, och igår trillade en glad hälsning in i mailboxen från Mazar-e-Sharif. Självklart sitter bilden numera uppe på väggen här i Gamla Stan. Läs gärna FS 18 anhörigblogg för att få inblick i vardagen för soldaterna i Afghanistan.

Försvarsbloggen Wiseman’s Wisdoms skriver om initiativet, liksom Claes Arvidsson på Svenska Dagbladets ledarsida:

Det är inte ovanligt att jag är oenig med försvarsminister Sten Tolgfors, men de ord med vilka han inledde sitt tal vid ceremonin var helt rätt.

”Ni har alla valt att ta risker för att värna andras säkerhet och Sveriges intressen. Det är en djupt oegennyttig handling, värd stor respekt och uppskattning.”

Jag instämmer också i att Sverige tillsammans med 42 andra länder strider i Afghanistan för både internationell säkerhet och vår säkerhet.

Det var också glatt och allvarligt när de anhöriga efter ceremonins slut förenades med de sina. Starka känslor. Förstås.

Mitt i återföreningens glädje kändes det ändå sorgligt att det inte finns en veteranpolitik på plats. Efter nyår ska proppen dock i alla fall läggas på riksdagens bord. Det måste prioriteras, liksom stödet till anhöriga.

Jag tycker att det är jättekul att kampanjen uppmärksammas. Själva syftet med den är ju att fler ska ägna en tanke åt de män och kvinnor som gör en insats för oss långt utanför våra gränser.

Ett svar to “www.stodvarasoldater.se uppmärksammas”

  1. Börje Staf Says:

    Hej Charlie!

    Jag tycker att något saknas på sidan för stödet till våra soldater, nämligen en ordentlig genomgång för varför vi är delaktiga i kriget!

    En ordentlig genomgång som utförligt beskriver varför missionen i Afghanistan är så viktig att svenska liv är värda att sättas på spel tycker jag skulle vara ett sant hedrande av våra soldater!

    Det skulle även vara klädsamt om kritiken från vänsterhåll bemöttes och nedgjordes.

    Jag får erkänna att jag inte själv förstår insatsens syfte längre och många med mig har
    har vacklat i tron sedan Barack Obama tidigare kommenterat att missionen i Afghanistans mål inte längre är att bringa demokrati i regionen utan främst jaga Usama Bin Laden.


Kommentera

