Om inte KD formar en borgerlig jämställdhetspolitik, så lär ingen göra det

januari 29, 2010

I gårdagens rapport krävde jag bland annat ett avskaffande av Nationella sekretariatet för genusforskning, denna skattefinansierade tankesmedja för radikalfeminism. Idag skriver jag på SvD Brännpunkt om att Kristdemokraterna måste forma en borgerlig jämställdhetspolitik -som gör upp med dagens genuskonsensus bland partierna. I korthet är min tes denna:

Kristdemokraterna har lågt förtroende i jämställdhetsfrågor. Det ger oss tre olika handlingsalternativ:

1) Status Quo: ”Vi vinner inga val på jämstäldhetsfrågor”

2) Feminism: ”Vi har inte sett könsmaktsstrukturerna tidigare, men nu har vi tagit på genusglasögonen”

3) En borgerlig jämställdhetspolitik: ”Vi utgår ifrån individens lika möjligheter, rättigheter och skyldigheter”.

Kristdemokraternas partiledning borde bli den första i alliansen som klart uttalar att det är alternativ tre som gäller.

8 svar to “Om inte KD formar en borgerlig jämställdhetspolitik, så lär ingen göra det”

  1. Mattias J Says:

    Extremt bra debattartikel. Bästa jag läst i tidningar på år och dar. Nästan så jag hade lust att ropa hallelujah!

  2. Johan Y Says:

    Fantastiskt. Ni har en stor uppförsbacke men det behövs att någon tar tag i genusdebatten från en annan vinkel. Det är ju pinsamt när till och med moderaterna börjar anamma marxistisk teori.

  3. stevo Says:

    Alltid lika bra Weimers! Fortsätt så!


  4. […] Lysande. Detta är bara ett utdrag så se till att läsa hela artikeln och gå även gärna in på Charlies blogg: Om inte KD formar en borgerlig jämställdhetspolitik, så lär ingen göra det. […]


  5. Bra artikel Charlie! 🙂 Hoppas du överlever!

  6. Dr. Jonsson Says:

    Helt underbart att läsa din debattartikel, Charlie. Jag hoppas verkligen att du kan få KD att gå till val på detta. Då har ni min röst. Inga problem.

    Du lindade inte precis in orden heller. Det ger extra guldstjärnor 🙂

    Bland det mest positiva jag sett på mycket länge. Äntligen en klar strimma ljus i det annars så jämntjocka – och hittills tilltagande – genusmörkret.

    Mycket, mycket bra!

  7. Tupp! Says:

    Att halva den svenska befolkningens framtid skulle hamnan i händerna på kristdemokraterna var otippat. Men ni får lätt min Röst.
    Genusvansinnet måste stoppas.
    //S


  8. Instämmer med de föregående talarna, mycket bra! Hoppas resten av KD kan tänka lika klart i denna fråga.


Kommentera

