Ebba pratar sex igen

mars 3, 2010

Denna gång hos Aschberg på TV8. Rekommenderar läsning av hennes vettiga resonemang på temat sex, cancer, avhållsamhet och eget ansvar.

Se avsnittet här på tv8play.se. Halvvägs in i programmet.

4 svar to “Ebba pratar sex igen”

  1. En annan kristdemokrat Says:

    Hur kan det röra sig om vettiga resonemang när källorna hos refererar till som bevis för hennes slagord är till folk som inte ens jobbar med RFSU? Ska hon klanka ner på RFSU så får hon hänvisa till folk som jobbar där och i alla fall ta sig tiden att faktiskt (om hon inte orkar läsa på ordentligt, som hon uppenbarligen inte gör) googla något. Hur svårt ska det vara? Hur obildad får man bli? Det här är pinsamt. Bra sågning av Hanna Fridén här: http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.14198480

    Som kristdemokrat själv tycker jag att det är jobbigt när kända profiler inom partiet gör bort sig så offentligt i TV och på internet. Det är inte bra. Ni måste kräva att våra representanter faktiskt kollar upp ämnen innan de uttalar sig för det här ger bara sken av att vara en slarvig skolgårdsdebatt! Skämmes!

  2. ebbabusch Says:

    Hej en annan kristdemokrat!

    Tråkigt att läsa att du känner så. Läs gärna mitt svar till Fridéns så kallade ”sågning”. Jag har mycket bra koll på ämnen, tack. Har vi fortfarande skilda åsikter om frågan i sak så är det något annat.
    Delar av inlägget klipper jag in här:

    RFSU igen

    Fridén gör ett stort hej-hej-hallå över att jag inte skulle veta att Manne Forssberg inte är RFSU. Det vet jag mycket väl att han inte är. Jag skriver heller inte att han är det. Forssberg är ett exempel på den attityd jag och andra mött när kritik framförts. Sen borde jag ha varit tydligare med att Forssberg inte skrev den artikeln i egenskap av RFSU. Ber om ursäkt för att det står otydligt. Däremot har jag förstått att Forssberg hållit i flera föreläsningar på uppdrag av RFSU. Det var inte det jag åsyftade i inlägget men jag kan ju passa på att fråga om det stämmer eller inte om någon läsare vet?

    Rehbinder skriver en viktig sak i sin kommentar till mitt första inlägg: ” RFSU:s ”ensamrätt” som du talar om, är inte ett monopol som de har kämpat sig till. De har detta ”monopol” för att ingen annan har tagit ansvaret. Sexualundervisningen i Sverige skulle alltså vara betydligt sämre utan RFSU.” Jag instämmer i mångt och mycket. Den har som sagt varit mycket bristfällig och varierat alldeles för mycket i kvalitet mellan olika skolor. Det har funnits ett behov och RFSU har fyllt det på ett skickligt sätt och på så sätt fått en enormt stark ställning i samhället. Det betyder fortfarande inte att jag inte tycker att det vore bättre om skolan skötte det själva och var utbildade nog för att göra det. Något som ju RFSU tycker själva. Typ.

    RFSU sitter på enormt mycket kunskap men också mycket sexliberala åsikter som långt ifrån alla i samhället inte delar. Jag har synpunkter på att 1) just de ska leverera det som står i läroplanen 2) sättet de levererar den på 3) vilka delar av all denna kunskap som de levererar 4) åldern för barnen/ungdomarna som undervisas 5) formen i vilken den levereras på, stor grupp med ens klasskamrater 6) bristen på respekt för skiljande åsikter om vilken tidspunkt i livet man vill få mer detaljerad information om sex och samlevnad. Kort sagt det är alldeles för likformat för en målgrupp med så många olika former där budskapets grundansvar från början ligger på föräldrarna att förmedla.

    Läs hela här: http://ebbabusch.wordpress.com/2010/03/04/replik-las-pa-mer-sjalv-hanna-friden/

    Vänligen

    Ebba Busch

  3. Anna Says:

    Hade varit mycket bättre om RFSU hade varit närvarande i stället för Hanna Fridén som jag har mycket lågt förtroende för, olyckligt att hon kom att föra deras talan. Har hört Ebba bl a i direktsändning på SVT: Aktuellt i debatt med RFSU:s ordf (juni 2008) en mycket bra och välbalanserad debatt med uttrycklig respekt för varandra.
    Synd att den så osakliga Hanna F getts så mycket utrymme när hon inte ens representerar dem.

  4. Igen! Says:

    Anna: På vilket sätt vill du påstå att Hanna Fridén förde RFSUs talan? Bara genom att hon frågade hur Ebba menade? Hanna har så vitt jag vet både kritiserat och hyllat RFSU för olika saker. Programmet handlade ju inte ens om RFSU utan om vaccin….

    Ebba: Tack så mycket! Jag tycker dock att du är tydligare i ditt svar här än i ditt inlägg. Monopol kan man väl knappast anklaga RFSU för heller i ärlighets namn och tidig ålder blir väl svårt. Kan man inte propagera för att de ungdomar som vill slippa den mer ”extrema” sexualundervisningen ska få göra detta istället? Jag föredrar återigen Fridéns linje som propagerar för att eleverna själva ska få välja om de vill vara med på den utökade sexualundervisningen eller inte baserat på bland annat religionsfrihet.

    Det är väl valmöjlighet på riktigt? Inte att inskränka utbildningen för de som har en tidig sexualdebut?


Kommentera

