Straffens moraliska grund

april 1, 2010

Jag har många gånger uppmanat mitt parti att ta initiativet i rättspolitiken (se här, här, här och här), samtidigt som KDU skrivit rapport och framgångsrikt kampanjat på temat.

Idag tar Göran Hägglund så till orda i en replik till Jerzy Sarnecki och Björn Fries (S), Straff nödvändigt för allas skull:

Låt oss vara tydliga: Ett fungerande samhälle måste göra sitt bästa för att uppsöka och straffa dem som bryter mot lagen. Dels för att skydda laglydiga men också för att upprätthålla ett signalsystem om vad som är rätt och fel. Och inte minst signalera att den enskilde normalt oavsett omständigheter är en moralisk person som har i sin makt att välja mellan rätt och fel.

Det är här vi stöter emot vänsterns ideologiska nervcentra. I de rödgrönas värld är det inte bara en tro – utan också en politisk nödvändighet – att den enskilde personen i första hand än en produkt av den sociala omgivningen och bara i andra hand har en fri moralisk vilja. För det är då samhällsingenjören kan träda in för att modellera om människors sociala liv på politisk väg.

Reducerandet av människan till en funktion av materiella omständigheter är en förutsättning för socialistiskt tänkande. Precis som Neuding påpekar är detta också utgångspunkten för kriminologen Jerzy Sarnecki och socialdemokraternas socialpolitiske talesman Björn Fries i deras inlägg (6/3).

Äntligen. Jag kan inte säga något annat när Göran Hägglund tar debatten med vänstern om nödvändigheten av att brott bestraffas. Konflikten mellan oss och vänstern i rättspolitik börjar inte i antalet poliser och straffsatser, utan istället om synen varje människas ansvar för sina handlingar. Det är inte samhället som begår brott, det är enskilda människor som gjort ett aktivt val. Om vi kan komma överens om det, och att vi borde sträva efter att straffen ska stå i proportion till brottet så kanske vi också kan enas om att straffen för vålds- och sexualbrott borde höjas.

Uppdatering:

Johan Ingerö välkomnar inlägget och från vänsterhåll bemöts det utifrån sociologiska argument.

3 svar to “Straffens moraliska grund”


  1. […] Charlie Weimers: ”Straffens moraliska grund” […]

  2. Roger Says:

    Göran borde skriva in sig på universitetet och plugga lite, för att kunna lösa upp sin förvirring.

    Ett exempel på ostringent tanke: brottslingen blir upprättad genom att ta sitt hårda straff – varför ska vi då ha massa register över straffade pedofiler – varför fick inte den morddömde bli läkare –

  3. Jörgen Says:

    Upprättad på det sättet att han kan gå vidare i livet pga att rättvisa skipats. Det kan i vissa fall vara av vikt att skydda medborgare och uppenbart borde väl vara att pedofiler inte skall jobba inom exempelvis barnomsorg.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: