Att förstå sig på väljarna

juli 5, 2010

Har nyss besökt Sifos seminarium Valvinnaren fattar väljarnas värderingar och medieval, dör vi fick ta del av en genomgång av partiernas kärnväljares livsstil och värderingar. Kärnväljarna utgör mellan 45-50 procent av väljarkåren, och statistiken säger en del om varför opinionsläget ser ut som det gör.

Centerpartiets problem är att de attraherar två diametralt olika väljargrupper: Landsbygdsfolket och urbana livsstilsliberaler (Stureplanscentern står som exempel på detta).

Folkpartisterna är ofta storstadsbar, ekonomiskt inriktade och akademiker.

Kristdemokraternas väljare är i regel ofta äldre, mer kvinnor än män, boende utanför storstan, aktiva i föreningslivet och andligt förankrade. Det konstaterades att det finns en extremt liten kontaktyta mellan kristdemokrater och SD-väljare, något som vi kristdemokrater länge vetat men som media inte snappat upp.

Moderata väljare står generellt för storstadens värderingar i hög utsträckning, är oftare män än kvinnor, relativt få unga, höginkomsttagare och Stockholmsbaserade. Men ett segment är också intresserade av tradition och religion, samt boende på landet. Ett annat segment är mansdominerat, har lägre utbildning, svagare ekonomi, samt intresserade av bilar, motorsport, husvagn och husbil.

Socialdemokraternas problem i storstan går tillbaka till att deras kärnväljares livsstil står i fullständig kontrast till storstadens livsstil. För en gråsosse är det trygghet och tradition – fack, trav, fiske och jakt – som gäller, snarare än äventyr och resande. Här är en diversifiering av budskapen mellan stad och land ett måste, för att de ska kunna lyckas.

Miljöpartister av ena sort är generellt sett fler kvinnor än män, akademiker, har rättvisepatos och gillar friluftslivet. Den andra sortens miljöpartister är unga, fokuserade på bantning och intresserade av kändisar och kungligheter (!).

Vänsterpartister är å ena sidan ofta kommunalt anställda, unga vuxna, konst- och kulturintresserade, och å andra sidan äldre, sjukskrivna, arbetslösa, boendes på landet och fokuserade på lokalsamhället.

Bland SD-väljare är 7 av 10 män, överrepresenterade bland unga vuxna, karriärfokuserade, gillar golf och kampsport. En annan kategori är lite äldre, intresserade av bilar, trav och jakt. Dessa väljare bor också ofta på landsbygden och röstar ganska sparsamt. Det som förenar sverigedemokratiska väljare trots deras inbördes olikheter är invandringsfrågan.

Livsstil och partival hör inte alltid ihop. Men det finns samband, och partierna har mycket att vinna på att förstå väljarnas verklighet. En sådan insikt kan förhoppningsvis också vara bra för väljarna själva. Seminariet var ganska intensivt, så det hade varit bra att komma över de nedbrutna siffrorna för att göra en djupare analys.

Faktor X berördes, och det parti som lyckas leverera en sådan kan komma att slå igenom i nya väljarsegment. Väljarna är ju idag allt annat än statiska.

Min känsla efter seminariet är att om dessa siffror har relevans för valutgången så är det Centerpartiet och Socialdemokraterna som har störst anledning att vara nervösa. Vi kristdemokrater har en väljarbas kring 4 procent, och frågan är om vi kan öka från föregående val snarare än om vi ska klara spärren.

Imorgon fortsätter Sifo med vilka väljare som kan tänkas byta parti.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: