Tack för allt stöd!

september 24, 2010

Under valvaken stod det tidigt klart att Värmlands kristdemokrater skulle förlora sitt mandat. Vem av mig och Dan Kihlström som skulle få flest kryss blev därmed en fråga av akademiskt intresse. När rösterna räknats visade det sig att Dan skulle ha fortsatt som riksdagsledamot, om kryssen hade fått bestämma. Jag hade hoppats få mer än 4,2 procent av kryssen, men vill rikta ett stort tack till er 351 personer som valde att kryssa mig i riksdagsvalet. Det räckte inte denna gång, men jag kommer göra allt jag kan för att på annat sätt förvalta ert förtroende.

I Hammarö kommun gick det däremot bra. Riktigt bra faktiskt. Med hela 39 procent av kryssen fick jag fler personkryss (327 mot 325) än självaste kommunalrådet Siw Gidlöf (S). Det gör mig till den mest kryssade politikern på Hammarö. Att så många vill se mig i en ledande position i Hammaröpolitiken gör mig glad och samtidigt ödmjuk. För nu väntar nya tider i kommunen, och ett krävande arbetet för att sy ihop en majoritet. Valresultatet innebär 15 mandat för Alliansen, 15 mandat för de rödgröna och ett för Sverigedemokraterna. Jag och Kristdemokraterna vill gärna påbörja samtal med Miljöpartiet så fort som möjligt, så att vi kan få en majoritet som kan ta ansvar för Hammarö. Detta blir i så fall historiskt, eftersom en blågrön koalition skulle innebära slutet på 90 år av (S)-styre i kommunen.

Ett svar to “Tack för allt stöd!”


  1. Grattis till din plats i Hammarö kommunfullmäktige. I min egen kommun, Bräcke, har (s) haft egen majoritet i 70 år, tror jag. Och (kd) har haft ett mandat under endast en period på 70-talet. Det är inte lätt att vara Kristdemokrat i Bräcke kommun kan jag lova🙂 Det finns fler (sd):are än (kd):are, och det känns väldigt tråkigt.


Kommentera

